Ohjeet

Tuomarinkylän Ratsastuskoulu tarjoaa hevosurheilua eri lajeissa. Tunnit varataan soittamalla tallille ja varaamalla aika sekä sopiva ryhmä.

Tuntiperuutukset tulee tehdä suoraan Hopotin kautta. Mikäli kyseessä on äkillinen sairastapaus, voit peruuttaa tuntisi sähköpostilla. Korvaustunnin näissä tapauksissa saat lääkärintodistusta vastaan. Perumatta jätettyä tuntia ei hyvitetä.

Perumisten takia rästiin jääneitä tunteja voi ratsastaa erikseen sovittuna ajankohtana. Korvaustunnit tulee ratsastaa kahden viikon sisällä peruutetusta tunnista. Voit ratsastaa korvaustuntisi myös etukäteen.

Laskutukseen liittyvissä asioissa tai muissa maksuasioissa ota yhteyttä:
info@tuomarinkylanratsastuskoulu.fi

Meillä käyvät ePassi, Edenred- ja Smartum- liikuntaedut.

Löydät laskusi Hopotista.

Tämän jälkeen voit suorittaa liikuntaetumaksun mobiilimaksuna ennen laskun eräpäivää. Jos mobiilimaksussa on mahdollisuus käyttää omaa viitettä, laita siihen laskun numero.

Säilytä kuitti setelimaksustasi.

HUOM! Vastaanotamme enää 1.8.2021 asti ”fyysisiä” liikuntaseteleitä!

Mobiilimaksun kuitista tulee ottaa kuvankaappaus ja lähettää se sähköpostilla info@tuomarinkylanratsastuskoulu.fi

Maksusuorituksen jälkeen kuittaamme sen laskustasi osasuorituksena.

Mikäli maksettavaa vielä jää, suorita loppumaksu normaalisti Hopotissa. Loppumaksusta ei tule uutta laskua.

Kulttuuri- ja liikuntaetu on henkilökohtainen.

Ratsastuskypärä

Hyväksytty ja oikein sovitettu turvakypärä. Alle 14-vuotiaan tulee aina käyttää kypärää ollessaan tekemisissä hevosten kanssa.

Ratsastushousut

Alkeiskurssin jälkeen pakolliset.

Jalkineet

Matalakorkoiset jalkineet, ei lenkkareita. Alkeiskurssin jälkeen ratsastussaappaat tai -kengät ja minichapsit.

Turvaliivi

Suositellaan varsinkin estetunneille.

Muuta

Siisti asu, pitkät hiukset on pidettävä aina kiinni tallilla. Ei isoja / roikkuvia korvakoruja eikä lävistyksiä. Kaulaliina pidetään takin sisällä niin ettei siitä voi jäädä kiinni mihinkään.

Suomen Ratsastajainliitto (SRL) edellyttää hyväksytyissä kouluissa ratsastavilta joko jonkun ratsastusseuran jäsenyyttä (esim. Helsingin Ratsastajat) tai Green Card taso- ja vakuutuskorttia. Sekä ratsastusseuran jäsenyyteen että Green Card:iin kuuluu vakuutus, joka on voimassa hevosten hoidossa ja ratsastustunneilla. Tuomarinkylän Ratsastuskoulu ei vakuuta asiakkaita.

Tiedosta ratsastukseen liittyvät riskit. Noudata tallin henkilökunnan antamia ohjeita. Tallin säännöt ovat tärkeitä turvallisuuden ja viihtyvyyden vuoksi. Tutustu tallilla oleviin ohjeisiin. Turvallisuus on kaikkien yhteinen asia. Kulutustavaroiden ja kuluttajapalvelusten turvallisuudesta annetun lain (75/2004) mukaan ratsastuspalvelun tarjoaja vastaa siitä, että palvelu on turvallinen. Talli on hevosten koti, joten siellä tulee käyttäytyä asiallisesti ja rauhallisesti ja välttää esimerkiksi juoksemista ja huutamista. Älä koske hevosiin, äläkä mene karsinoihin tai tarhoihin, ilman tallin henkilökunnan tai omistajan lupaa. Hevosia ei saa ruokkia eikä niille saa antaa makupaloja ilman lupaa. Jos tuot omia lemmikkieläimiä tallin alueelle, pidä ne remmiin kytkettyinä. Hevoset saattavat pelästyä lepattavista kankaista ja sateenvarjoista, joten pidä niitä varoen. Älä työnnä lastenvaunuja hevosten lähelle, hevonen saattaa pelästyä niitä. Tupakointi on kielletty tallialueella, paitsi tupakointiin osoitetuilla paikoilla. Ratsastusta katsellessasi, älä anna ohjeita ratsastajille. Se on ratsastuksen opettajan/ohjaajan tehtävä. Pidä huolta erityisesti lapsista. Opasta lapset toimimaan ohjeiden mukaan. Varo sähköistettyjä tarha-aitoja. Sähköistetyt aidat on merkitty varoituskyltillä. Autot tulee pysäköidä vain niille osoitetuille paikoille.

Ilmoita etukäteen henkilökunnalle mahdollisista liikkumisrajoitteista, sairauksista tai allergioista. Ole rehellinen ratsastustaidoistasi. Ennen hevosen selkään nousua, laita ratsastuskypärä päähän ja kiinnitä se kunnolla. Huolehdi, että jalassasi on ratsastukseen soveltuvat jalkineet ja päälläsi asianmukainen vaatetus. Ratsaille noustessasi, hevosen on seistävä suorana paikallaan, paino kaikilla jaloilla, pää ylhäällä, ohjat lyhyinä. Tarpeen vaatiessa voit käyttää koroketta. Nouse aina satulaan hevosystävällisesti; älä töki hevosta jalallasi kylkeen, äläkä rojahda satulaan raskaasti. Vietyäsi oikean jalkasi satulan yli, laskeudu pehmeästi satulaan. Lähde liikkeelle vasta, kun ohjaaja antaa siihen luvan tai ryhmän kanssa on siitä erikseen sovittu. Keskity ratsastukseen. Katso aina kulkusuuntaan niin, että pysyt ajan tasalla ja voit ennakoida tulevan tilanteen. Pidä ohjat niin, että saat ne tarvittaessa helposti lyhyeksi. Hevonen aistii helposti mielialasi, asenteesi ja tunteesi. Säilytä aina riittävä etäisyys edelläsi kulkevaan ratsukkoon. Jos ratsastat liian lähellä edellä olevaa hevosta, se saattaa ärsyyntyä ja jopa potkaista. Älä myöskään ratsasta toisen ratsukon vierellä. Tämä voi laukaista hevosissa kilpailuvietin. Pyri ratsastaessasi mahdollisimman kevyeen apujen käyttöön. Käytä kuitenkin apuja aina niin, että hevonen reagoi eikä kyseenalaista apujasi. Hevonen pitää selkeistä rajoista. Jos putoat satulasta, irrota ohjista. Älä jää raahautumaan hevosen mukana. Aidatulla alueella hevosen saa suhteellisen nopeasti kiinni. Jos joku muu putoaa hevosen selästä, pysy rauhallisena ja odota ohjaajan ohjeita. Älä huuda, jos säikähdät, hevonen voi pillastua kovista äänistä.