Esittely

Ratsastuskoulullamme on pitkät perinteet sekä hevosmiestaitojen että ratsastuksen opettamisessa. Olemme toimineet Tuomarinkylässä vuodesta 1968.

Tuomarinkylän Ratsastuskoulu Oy on Suomen Ratsastajainliiton hyväksymä ratsastuskoulu.

Tallimme sijaitsee Pohjois-Helsingissä, Tuomarinkylän kartanossa Vantaanjoen kupeessa. Kartanoa ympäröivät ihanteelliset maastoreitit ja luonnonkauniit näkymät, joita voi ihailla vaikkapa tallin vieressä olevasta Ravintolasta. Tallirakennuksessa on 30 karsinapaikkaa, toimistohuone, satulahuone ja wc. Käytössä on maneesi (22 x 42 metriä), 3 kenttää sekä maastoreittejä.

Varaa ratsastustunteja

Historia

Nuori hevoshoitajapoika Pentti Aalto, joka silloin asui Ruskeasuo 10:n kujalla, oli löytänyt oman harrastuksen kivenheiton päästä. Hän viihtyi päivät pitkät tallitöissä hevosten parissa. Pentistä kehittyi hyvien opettajien avulla osaava ratsastaja. Myöhemmin Ratsastava Poliisi oivalsi nuoren miehen taidot josta seurasi poliisikoulu ja kilpailu-ura. Koska menestystä ja intoa riitti, Pentti jatkoi oman uransa päätyttyä ratsastajien koulutusta.

Pentin veli Kauko Aalto, joka Pentin tavoin kouluttautui poliisiksi ja kuului myöskin maamme huippuratsastajien joukkoon.

Elettiin vuotta 1952. Helsingissä oli olympialaiset, ja tänne oli saapunut upeita kilpahevosia kaikkialta. Tuo ajankohta oli ratkaiseva käänne 15-vuotiaalle, juuri rippikoulun käyneelle tytölle, Karin Aallolle: ”Tapani oli tehdä kävelyretkiä Laakson ratsastusstadionille, jossa usein ratsasti 80-vuotias makkaratehtailija Marschan kauniilla hevosellaan. Kiinnostukseni hevosiin kasvoi niin paljon, että koulutoverin kanssa rohkaisimme mielemme, ja kysyimme lupaa päästä ratsastamaan. Maneesissa oli opetus meneillään ja tunnin oppilasvaihdon aikana kysyimme Oskari Andersson Blondyxilta, voisimmeko päästä kokeilemaan. Opettaja osoitti hyväntahtoisesti meille hevoset ja näin se kaikki alkoi ”Tipsanin” myötävaikutuksella.”

Tuomarinkylän Ratsastuskoulun tallirakennus rakennettiin vanhalle, puretulle navetan betonipohjalle v.1929. Tallirakennusta laajennettiin huomattavasti v.1951.

Vuonna 1968 Pentti Aalto perheineen siirtyi Ruskeasuon Talleilta ja perusti oman ratsastuskoulun Tuomarinkylään Pentin jatkaessa samalla työtään ratsastavassa poliisissa.

Vaikka rakennus oli menneen kymmenen vuoden aikana uusittu lattiasta kattoon, täytyi Aaltojen tehdä kovasti töitä, jotta vanha navetta saatiin muutettua hevostalliksi.

Heti ratsastuskoulun toiminnan alettua perustettiin Tuomarinkylään ratsastusseura. Aallon perhe sai hyvän ystäväjoukon mukaan hankkeeseen ja näin syntyi Tuomarinkylän Ratsastajat (TKR) tukemaan Tuomarinkylän Ratsastuskoulun ratsastajien harrastusta. TKR:stä tuli pian yksi Suomen toimivimmista ratsastusseuroista.

Vuonna 1994 ratsastuskoulun oppilaiden aloitteesta perustettiin Karin Aallon johdolla toinen ratsastusseura, Tuomarinkartanon Ratsastajat (Tukara). Uuden seuran toiminta on suunnattu kaikenikäisille harrastajille; jäseniä onkin aina 6 vuotiaista 70 vuotiaiseen.

Tuomarinkylän Kartano peltoineen kuuluu nykyään Helsingin kaupungille. Perusteellisesti kunnostettu päärakennus ja kaksi kolmesta kivisestä sivurakennuksesta toimivat museoina, kolmannessa on yleisölle avoinna oleva kahvila. Neljäs on purettu tämän vuosisadan alussa.

Kartanoaluetta on kehitetty myös urheilu- ja ulkoilukeskuksena. Vanhaan kartanomiljööseen luontevasti sopiva ratsastustoiminta on laajentunut huomattavasti vuosien varrella. Alueella toimii kaksi ratsastuskoulua ja kaksi talliosakeyhtiötä, joiden talleissa on yksityisten omistamia hevosia. Mäellä on useita ratsastuskenttiä ja kaksi maneesia, joita käyttävät ahkerasti mäen yli sata hevosta sekä heidän ratsastajansa.

Maastoteitä, sekä ratsastus- että kävelyteitä alueelle on rakennettu Vantaanjoen rantaan, metsiin ja peltojen pientareille. Alueella sijaitsee myös Helsingin kaupungin metsä- ja maatyökeskus.